* قرآن کریم، (1378)، ترجمه: ناصر مکارم شیرازی، قم: انتشارات مدرسه الامام علی بن ابیطالب×.
** نهج البلاغه، (1395)، سید رضی، محمدبن حسین، ترجمه: محمد دشتی، تهران: پیام عدالت.
ابن ابى الحدید، عزالدین عبدالحمید. (1404 ق). شرح نهج البلاغه (20 جلدی). قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى نجفی&.
اسلامی، عبد الاحد. (1398). خودمهارگری در منابع اسلامی و بررسی تحول آن در دوره نوجوانی. رساله دکتری رشته: روانشناسی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی&.
اسلامی، عبدالاحد؛ احمدی، محمدرضا؛ نوذری، محمود نوذری و بشیری، ابوالقاسم. (1400). معادلیابی و شناسایی مؤلفهها و سازوکارهای خودمهارگری در منابع اسلامی. روانشناسی و دین. 14(پیاپی ۵۴). صص 7-28.
بیابانگرد، اسماعیل. (1379). روانشناسی نوجوان (چاپ چهارم). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
پسندیده، عباس. (1388). غنچههای شرم؛ نگاهی نو به مفهوم حیا. قم: دارالحدیث.
پسندیده، عباس. (1389). اخلاقپژوهی حدیثی (چاپ دوم). تهران: سمت و دارالحدیث.
جراره، جمشید. (1392). جریانهای فکری و عاطفی کودکان و نوجوانان. تهران: آوای نور.
حلوانی، حسین بن محمد. (1408ق). نزهة الناظر و تنبیه الخاطر. قم: مدرسه امام مهدی#.
دادستان، پریرخ. (1386). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی (ج 2، چاپ ششم). تهران: سمت.
دبس، موریس. (1388). مراحل تربیت (مترجم: محمدعلی کاردان، چاپ دوازدهم). تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
رفیعی هنر، حمید. (1390). ساخت مقیاس خودمهارگری بر اساس منابع اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد روان شناسی. قم: مؤسسه امام خمینی&.
رفیعیهنر، حمید. (1395). روانشناسی مهار خویشتن با نگرش اسلامی. قم: مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی&.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (چاپ شانزدهم). تهران: نشر آگه.
سیف، علیاکبر. (1390). ساختن ابزارهای اندازهگیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علومتربیتی. تهران: نشر دیدار.
شجاعی، محمد صادق. (1388). درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی. قم: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث.
عباسی، مهدی؛ عباس، پسندیده. (1396). مفهومشناسی در مفاهیم دینی با رویکرد روانشناختی: مراحل و شیوۀ اجرا . پژوهشنامه روانشناسیاسلامی، 3(6)، صص 7-42.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1407 ق). اصول کافی (محقق: علیاکبر غفاری). بیروت: دار صعب و دار التعارف.
لطفآبادی، حسین. (1390). روششناسی پژوهش در روانشناسی و علومتربیتی (چاپ دوم). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
لطفآبادی، حسین. (1394). روانشناسی رشد؛ نوجوانى. جوانى و بزرگسالى (چاپ چهاردهم). تهران: سمت.
مصباح یزدی، محمدتقى. (1380). اخلاق در قرآن (چاپ دوم). قم: انتشارات مؤسسه امام خمینی&.
منصور، محمود. (1389). روانشناسی ژنتیک؛ تحول روانی از تولد تا پیری (چاپ یازدهم). تهران: سمت.
نویدی، احد. (1387). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. روانپژشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(4)، صص 394 - 403.
وکیلی، پریوش. (1386). ارزیابی تأثیر آموزش مهارت حل مسئله در مهار خشم نوجوانان پسر 15 - 12 ساله. اندیشه و رفتار،2(6)، صص 39 - 50.
Berk, Laura E. (2007). Development Through the Lifespan )4rd Ed). Boston: ablongman.
Baumeister, F. Vohs, D., and Tice, D. (2007). The Strength Model of Self-Control. Association for Psychological Science, 16(6), pp. 351-355.
Duckworth, A. L. & Kren, M. L. (2011). A Meta analysis of the convergent validity of self-control measures. Journal of Research in Personality. 453, pp. 259-268.
Hofmann, W. et al. (2009). Impulse and Self-Control From a Dual Systems Perspective. Perspect Psychol Sci, 4(2). pp. 162-76.
Kross, E. & Mischel, W. (2010). From stimulus control to self-control: Towards an integrative understanding of the processes underlying willpower. In R. Hassin & K. Ochsner & Y. Trope (Eds.). Self Control in Society, Mind, and Brain (pp. 428-446). New York: Oxford University Press.
Kruglanski, A. W. & Kőpetz, C. (2010). Unpacking the Self-Control Dilemma and Its Modes of Resolution . In R. Hassin & K. Ochsner & Y. Trope (Eds.). Self Control in Society, Mind, and Brain (pp. 297-311). New York: Oxford University Press.
Mead, N., Alquist J. L. & Baumeister, R. (2010). Ego Depletion and the Limited Resource Model of Self-Control. in R. Hassin & K. Ochsner & Y. Trope (eds.). Self Control in Society, Mind, and Brain, New York: Oxford University Press.
Tangney, J. P., Baumeister, R. F. & Luzio Boone, A. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality and social psychology. 72(2). pp. 271-322.