آرام، علیرضا و فاضلی، سید احمد. (1399). عوامل انگیزش اخلاق در الهیات عرفانی ابن عربی. فلسفه دین. سال هفدهم. زمستان 1399. شماره 4 (پیاپی 45). صص 567-585
آریلی، دَن. (1390). نابخردیهای پیشبینیپذیر: نیروهای پنهانی که به تصمیمات ما شکل میدهند (مترجم: رامین رامبد). تهران: مازیار.
آیینهچی، عباس. (1397). تفاوتهای جنسی در دلبستگی به خدا: نقش تعدیلکننده پایگاه هویت. مطالعات جنسیت و خانواده. سال ششم. شماره 1 (پیاپی 10. بهار و تابستان 1397). صص12-29.
اتکینسون، آر. اف. (1391). درآمدی به فسلفه اخلاق (مترجم: سهراب علوینیا). تهران: هرمس.
احمدلو، مسلم و بناری، علی همت. (1401). فرایند ایجاد انگیزش در تربیت اخلاقی از منظر قرآن کریم. قرآن و علم. دوره 16. شماره 31. صص 33-56
اسمتانا، جودیث جی. (1389). نظریه قلمرو اجتماعی-شناختی؛ همسانیها و تفاوتها در قضاوتهای اخلاقی و اجتماعی کودکان (مترجم: محمدرضا جهانگیرزاده). در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. ویراسته ملانی کیلن و جودیث اسمتانا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
الیاسی، خاطره. (1400). بررسی مفهومی تابآوری روانشناختی با نظریه مقاومت درآموزههای اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد. جامعة المصطفی العالمیة. مشهد: مجتمع آموزش عالی مشهد مقدس
ایزوتسو، توشیهیکو. (1387). مفاهیم اخلاقی-دینی در قرآن مجید. (مترجم: فریدون بدرهای). تهران: فرزان.
بستان، حسین. (1398). بازخوانی مدل اجتهادی تجربی علم دینی. روششناسی علوم انسانی. ش98، صص 30-49.
بوسلیکی، حسن. (1402). بازخوانی نقادانه نظریه همدلی مارتین هافمن. روانشناسی فرهنگی، 7(2)، صص 242-267.
بهرامی، محمدجواد. (1398). تدوین مدل مفهومی حلم بر اساس منابع اسلامی و روانشناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد. قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
پیترسون، کریستوفر؛ سلیگمن، مارتین. (1400). طبقهبندی توانمندیهای منش و فضیلتهای انسانی (مترجمان: محسن زندی و لیلا باقری). تهران: رشد.
توریل، الیوت. (1389). تفکر، عواطف، و فرایندهای تعامل اجتماعی در رشد اخلاقی (مترجم: علیرضا شیخ شعاعی). در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. ویراسته ملانی کیلن و جودیث اسمتانا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
تیبریوس، والری. (1400). درآمدی جدید به روانشناسی اخلاق (مترجم: محمود مقدسی. تهران: آسمان خیال.
ثناگوییزاده، محمد. (1400). کشف سازههای شخصیت اخلاقی در متون اسلامی؛ یک مطالعهی کیفی. مطالعات اخلاق کاربردی. سال یازدهم. شماره 43 (پاییز 1400). صص 147-174
جوادی آملی، عبدالله. (1385). مبادی اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
حسینی قلعه بهمن، سیداکبر. (1394). تحلیلی بر ساختار نظام اخلاقی در ادیان. معرفت ادیان، 7(25)، صص 114-131.
خبازینژاد، الهام. (1397). بررسی تطبیقی مؤلفههای هوش اخلاقی از منظر اسلام و روانشناسی اخلاق. پایاننامه کارشناسی ارشد. قم: دانشگاه مجازی المصطفی|.
داماسیو، آنتونیو. (1391). خطای دکارت؛ عاطفه، خرد و مغز انسان. (مترجم: رضا امیررحیمی). تهران: مهر ویستا.
دوریس، جان؛ استیچ، استیون. (1396). رویکردهای تجربی به روانشناسی اخلاق (دانشنامه فلسفه استنفورد) (مترجم: ابوالفضل توکلی شاندیز). تهران: ققنوس.
رأفتنیا، مسعود؛ آل یاسین، سید علی. (1395). بررسی ارتباط رذایل اخلاقی در متون اسلامی با اختلالات روانی و اختلالات شخصیت مطابق DSM.5. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی. تهران.
رضائیان بیلندی، حسین؛ رضوانی،سیده زینب و رحمتی، امین. (1402). بهزیستی روانشناختی زنان بر اساس جهتگیری مذهبی و عزت نفس: یک مطالعه تحلیل مسیر. مطالعات اسلامی زنان و خانواده. سال دهم. شماره 1 (پیاپی 18. بهار و تابستان 1402). صص 257-284
ریچلز، جیمز. (1392). عناصر فلسفه اخلاق (مترجمان: محمود فتحعلی و علیرضا آل بویه). قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
سیالدینی، رابرت بی. (1398). تأثیر: روانشناسی فنون قانعکردن دیگران (مترجم: گیتی قاسمزاده). تهران: هورمزد.
شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی اِلِن (1388). نظریههای شخصیت. (مترجم: یحیی سید محمدی). تهران: ویرایش.
عسگرپور علی، مریم؛ شیخ رضایی، حسین. (1398). بررسی امکان برونرفت از مغالطه طبیعتگرایانه در اخلاق از دیدگاه مایکل روس. تأملات فلسفی، 9(22)، صص 245-272.
علیزاده، مهدی. (1390). همیشه من یا گاهی او؛ تأملی در خودگرایی روانشناختی. پژوهشنامه اخلاق، 4(13)، صص 35-62.
علیزاده، مهدی. (1390). اخلاق چیست؟ تحلیلی فرااخلاقی از مفهوم حیث اخلاقی. پژوهشهای اخلاقی،. شماره 3، صص 99-125.
علیزاده،مهدی. (1395). جبر روانی فرضیهای ناتمام، در: روانشناسی و اخلاق. در روانشناسی اخلاق (سید مهدی موسوی اصل و دیگران). قم: حوزه و دانشگاه.
علیزاده، مهدی و تیموری فریدنی، علی اکبر. (1396). خودفریبی از منظر روانشناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیتالله جوادی آملی. اخلاق وحیانی. دوره 5. شماره 2 (پیاپی 12). صص 29-50
علیزاده، مهدی. (1401). مناسبات دانش اخلاق و مطالعات معنویت در پارادایم علوم اسلامی. معنویتپژوهی اسلامی، 1(1)، صص 101-123.
عیوضی،آذر. (1400). بررسی رابطه فضیلت اعتدال با بهباشی در روانشناسی مثبتگرا با میانجیگری قناعت. پایاننامه کارشناسی ارشد. قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
فاضلی مهرآبادی، علیرضا؛ مهدیزاده، حمید و تبیک، محمدتقی. (1392). نیازسنجی پژوهشی در گستره مناسبات دین و روانشناسی. روانشناسی دین، 6(1)، صص 5-18.
فرانکنا، ویلیام کی. (1379). الزام و انگیزش در فلسفه اخلاق متأخر (مترجم: سید امیر اکرمی). ارغنون، ش16، صص 131-168.
فرانکنا، ویلیام کی. (1383). فلسفه اخلاق (مترجم: هادی صادقی). قم: طه.
فروم، اریک. (1370). انسان برای خویشتن؛ پژوهشی در روانشناسی اخلاق (مترجم: اکبر تبریزی. تهران: بهجت.
قدوسی، ابوالفضی و میردریکوندی، رحیم. (1392). بررسی مفهوم روانشناختی کبر در منابع اسلامی و مقایسه آن با خودشیفتگی. نشریه معرفت. سال بیست و دوم. شماره 9 (پیاپی 192). صص 83-93
کریمزاده، صادق. (1393). بررسی انتقادی رویآورد یادگیری به رشد اخلاقی از منظر قرآن. روانشناسی و دین7(26)، صص 5-38 .
کریمی، محمدرضا؛ کاویانی، محمد و بوسلیکی، حسن. (1399). عوامل شناختی انگیزش اخلاقی قرآن کریم؛ مبتنی بر منبع انگیزش، «نفی ناهماهنگی شناختی». روانشناسی و دین. سال سیزدهم. شماره دوم. پیاپی 50. تابستان 1399. صص133-148
گرین، جاشوآ. (1400). قبیلههای اخلاقی؛ احساس، عقل، و فاصله بین «ما و آنها» (مترجم: گیتی قاسمزاده). تهران: هورمزد.
لاپسلی، دانیل کی. (1389). نظریههای مرحلهای اخلاق» (مترجم: محمدرضا جهانگیرزاده). در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. ویراسته ملانی کیلن و جودیث اسمتانا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی .
مروی، معصومه. (1399). بررسی تطبیقی اختلال شخصیت ضد اجتماعی از منظر روانشناسی و اخلاق اسلامی. قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
مصباح یزدی، محمد تقی. (1368). معارف قرآن. قم: مؤسسه در راه حق
معصومی، زینب. (1399). الگوی اسلامی سعه صدر با رویکرد روانشناسی مثبتگرا. پایاننامه کارشناسی ارشد. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی
نادری، فائزه. (1397). رابطه زهد و سلامت روان با توجه به سطح تحول روانی- معنوی و تبیین آن بر اساس منابع اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد. قم: دانشگاه قرآن و حدیث.
ناظمی اشنی، محمدحسین؛ کشانی، مهدیه و کافی موسوی، اباذر. (1402). نقد دیدگاه رشداخلاقی کولبرگ از منظر قرآن با رویکرد ساختارشناسی جنسیت زن. مطالعات اخلاق کاربردی، سال سیزدهم. شماره 52 (زمستان 1402). صص 95-119
واکر، لارنس جی. (1389). جنسیت و اخلاق (مترجم: محمدرضا جهانگیرزاده). در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. ویراسته ملانی کیلن و جودیث اسمتانا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
هاستینگز، پُل دی.؛ زان-واکسلر، کارولین؛ مَکشِین، کِلی. (1389). ما طبیعتاً موجوداتی اخلاقی هستیم: مبانی زیستشناختی توجه به دیگران (مترجم: سید رحیم راستیتبار). در کتاب راهنمای رشد اخلاقی. ویراسته ملانی کیلن و جودیث اسمتانا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
هایت، جاناتان. (1400). ذهن درستکار (مترجمان: امین یزدانی و هادی بهمنی). تهران: نوین توسعه.
هولمز، رابرت ال. (1385). مبانی فلسفه اخلاق (مترجم: مسعود علیا). تهران: ققنوس.
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review. [Special Issue on Evil and Violence]. 3. pp. 193-209.
Berkowitz, M.W. (1998). The education of the complete moral person. Gordon Cook Foundation.
Burton, R.V. & Kunce, L. (1995). Behavioral models of moral development: A brief history and integration. in William M. Kurtines & Jacob L. Gewirtz (eds.) Moral development: An introduction. pp. 141-171.
Davids, Rhys. (2016). A Buddhist Manual of Psychological Ethics. Dehli: Motilal Banarsidass.
Denham, A. E. (2017). Empaty and Moral Motivation. In H. L. Maibom (ed.). The Routledge handbook of philosophy of empaty. New York: Routledge.
Doris, John & Stephen Stich, Jonathan Phillipsb &Lachlan Walmsley. (2020). Moral Psychology: Empirical Approaches. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. (Spring 2020 Edition). Edward N. Zalta (ed.).
Goldstein, Ralph. (2008). Ethics, Judaism and depth psychologies. Psychotherapy Section Review. 44. pp. 19-28. The British Psychological Society.
Haidt, Jonathan. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review. 108. 2001. pp. 814-834.
Kellen, Melanie & Smetana, Judith. (2005). Handbook of Moral Development. New Jersey: Taylor & Francis.
Hogan, Robert & Emler, Nicholas. (1995). Personality and Moral Development. In William M. kurtines & Jacob L. Gewirtz (eds.). Moral development: an introduction. Allyn & Bacon.
Keller, Preston. (2022). The Christian Approach to Psychology. Student works. In:https://scholarsarchive.byu.edu/studentpub/341/.
Kohlberg, L. & Hersh, Richard H. (1977). moral development: a review of the theory. Theory and Practice. Vol.16. No.2. moral development (Apr. 1977). pp. 53-59. Taylor & Francis. Ltd.
Kohlberg, L. (1971). From is to ought: How to commit the naturalistic fallacy and get away with it in the study of moral development. in T. Mischel (ed.). Cognitive development and epistemology. pp. 151-235. New York: Academic Press.
Narvaez, Darcia & Rest, James. (1995). Four components of acting morally. in William M. kurtines & Jacob L. Gewirtz (eds.). moral development: An introduction. Allyn & Bacon.
Nucci, Larry. (2008). Social Cognitive Domain Theory and Moral Education. In L. P. Nucci and D. Narvaez (eds.) Handbook of Moral and Character Education. NewYork and London: Routledge.
Paton, H.J. (1953). The categorical Imperative. london. huthinson's university library.
Schulman, Michael. (2002). How We Become Moral: The Sources of Moral Motivation. in C. R. Snayder & Ahane J. Lopez (Eds.) Handbook of Positive Psychology. pp.499-512. Oxford University Press.
Thomas, Laurence. (2001). Moral Psychology. in Lawrence C. Becker and Chrlotte B. Becker (eds.) Encyclopedia of Ethics. New York. Routlege.
Turiel, Elliot. (2008). The Development of Morality. in W. Damon and colleagues (eds.). Child and Adolescent Development; An Advanced Course. New jersey: Wiley. pp. 473-510.
York Al-Karam, Carrie. (2018). Islamic Psychology: Towards a 21st Century Definition and Conceptual Framework. Journal of Islamic Ethics. No. 2. pp. 97-109.
Wynn, Karen & Bloom, Paul. (2014) The moral baby. in M. Killen & J. G. Smetana (Eds.). Handbook of moral development (2nd ed.. pp. 435-453). New York: Psychology Press.