بررسی انتقادی مدل رشد اخلاقی در نظریه إسناد

نوع مقاله : تخصصی

نویسنده

پژوهشگر، گروه پژوهشی اخلاق، پژوهشکده اخلاق و معنویت، پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، قم، ایران.‏

چکیده

تبیین علل و انگیزه رفتارها و قضاوت‌های دیگران یکی از مهم‌ترین ابعاد زندگی اجتماعی انسان است که امروزه در روان‌شناسی اجتماعی و به طور خاص در نظریه اسناد مورد بررسی قرار می‌گیرد. از یافته‌ّهای مهم نظریه اسناد که به فهم دقیق‌تر زیست اخلاقی کمک می‌کند این اندیشه است که درک و نحوه انتساب علل رفتار به دیگران تأثیر بسزایی در تعاملات و قضاوت‌های اخلاقی اقراد دارد. هدف از مقاله حاضر تبیین دقیق ابعاد این پدیده و نقد و بررسی آن بود. در ابتدا گزارشی از ابعاد اثرگذاری اسنادها در زیست اخلاقی انسان ارائه شده و در بخش نهایی نیز با روش تحلیلی درستی و نادرستی ادعاهای این نظریه در قلمرو تحول اخلاقی بررسی شده است. یافته‌ّ‌‌‌ها در بخش اول حاکی از آن بود که اسنادها بر قضاوت‌ها، عواطف و هیجانات اخلاقی و درونی‌سازی اخلاقیات از طریق اصلاح مکانیزم تشویق و تنیبه موثر هستند. در بخش انتهایی نیز یازده انتقاد به کارکرد این نظریه در تبیین تحول اخلاقی وارد شد که محور اصلی آنها دوگانۀ درونی و بیرونی‌بودن انگیزش اخلاقی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Critical Examination of the Moral Development Model in Attribution Theory

نویسنده [English]

  • Mahdi Fasihi Ramandi
Researcher, Research Department for Ethics, Research Center for Ethics and Spirituality, ‎Islamic Sciences and Culture Academy, Qom, Iran.‎
چکیده [English]

Explaining the causes and motivations behind the behaviors and judgments of others is one of the most important aspects of human social life, which today is explored in social psychology, particularly in attribution theory. One of the significant findings of attribution theory that contributes to a more precise understanding of ethical life is the notion that the perception and manner of attributing the causes of behavior to others has a profound effect on individuals' moral interactions and judgments. The aim of the present article is to provide an accurate explanation of the dimensions of this phenomenon and to critically evaluate it. First, a report on the influential dimensions of attributions in ethical life is presented, and in the final section, using an analytical method, the validity and invalidity of the claims of this theory within the domain of moral development are examined. The findings of the first part indicate that attributions influence moral judgments, moral emotions and feelings, and the internalization of ethics by modifying the mechanisms of reward and punishment. In the concluding section, eleven criticisms are raised against the theory's function in explaining moral development, with the central focus being the dichotomy between internal and external moral motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attribution
  • moral judgment
  • moral emotions
  • internalization
  • intrinsic and extrinsic motivation
راس، مایکل و همکاران. (۱۳۸۰). روانشناسی اجتماعی (مترجم: جواد طهوریان). مشهد: به نشر.
گروزک، یوئان ای. (۱۳۸۹). رشد رفتار اخلاقی و وجدان از دیدگاه جامعه‌پذیری (مترجم: علیرضا شیخ شعاعی). در: کتاب راهنمای رشد اخلاقی (ملانی کیلن و جودیث اسمتانا ویراستار، ج۱، صص ۳۶۹-۴۱۷) . قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
بندورا، آلبرت. (۱۳۷۲). نظریه یادگیری اجتماعی (مترجم: فرهاد ماهر). شیراز: انتشارات راهگشا.
خداپناهی، محمد کریم. (1376). انگیزش و هیجان. تهران: سمت.
جمعی از مولفان، . (1387). روان‌شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. قم: حوزه و دانشگاه و سمت.
میلر، ژوان جی. (۱۳۸۹). بینش‌های روانشناسی فرهنگی برای رشد اخلاقی (مترجم: محمد رضا جهانگیرزاده). در: کتاب راهنمای رشد اخلاقی (ملانی کیلن و جودیث اسمتانا ویراستار، ج۲، صص ۶۳۸-۶۸۲) . قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
Thibaut, J. W. & Riecken, H. W. (1955). Some determinants and consequences of the perception of social causality. Journal of Personality, 24 (2), pp: 113-133.
Shaw, M. E. & Sulzer, J. L. (1964). An empirical test of Heider's levels in attribution of responsibility. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 69 (1), pp. 39-46.
Miller, J. G. (1984). Culture and the development of everyday social explanation. Journal of Personality and Social Psychology, 46, pp. 961-978.
Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relations. New York: Wiley.
Kelley, H. (1980). Attribution theory and research. Annual review of psychology, 31 (1), pp. 457-501.‏
Weiner, B. (2006). Social Motivation, Justice, And The Moral Emotions: An Attributional Approach. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.